Čitaonica | Meteorologija

Kako pobijediti jesensku depresiju

21.09.2011. | Đurđica Marković

Do početka jeseni preostala su nam još dva dana! Lišće je već počelo mijenjati boju, žuti se i crveni svakim danom sve jače, te polako pada s drveća. Cvijeće se suši i vene, sve češće i duže pušu hladni sjeverni vjetrovi, sunca je sve manje, a i kad se pojavi, nekako je bljedunjavo i slabašno. U danima koji dolaze očekuju nas jutarnje magle dosadne jesenje kiše.

No, to nije sve. Za mnoge ljude jesen, osobito njena zadnja trećina, može biti vrijeme potištenosti, sjete i depresije. Vrijeme je to koje mnogima donosi tugu, anksioznost, razdražljivost, gubitak interesa za život i događaje oko njih, a često i potpuno povlačenje iz društvenog života te nesposobnost da se koncentriraju na bilo što.

Stvaran razlog takvog stanja, često nazivanog sezonska depresija ili sezonski afektivni poremećaj (SAD – Seasonal Affective Disorder) još nije posve poznat. No, prema riječima profesora Chen Jue-a iz Šangajskog centra za mentalno zdravlje (Shanghai Mental Health Center), novije studije ukazuju na utjecaj promjene vremena te snažno sugeriraju da je opisano stanje prouzročeno promjenom u raspoloživosti sunčeve svjetlosti.

Jedna teorija sugerira da smanjenjem izlaganja sunčevoj svjetlosti, biološki sat koji regulira raspoloženje, san i hormone, počne kasniti, pa zimi otkucava mnogo sporije. Izlaganje svjetlosti može ga vratiti na pravi ritam.

Druga teorija pretpostavlja da transmiteri, kemikalije u našem mozgu koje prenose informacije između živaca (na primjer , serotonin) mogu biti izmijenjene kod pojedinaca sa sezonskom depresijom. Vjeruje se da se taj disbalans može korigirati izlaganjem svjetlosti.

Profesor Chen kaže da su ljudi koji pate od jesenje tugaljivosti (autumn blues) često ekstremno umorni, osjećaju manjak energije, treba im osjetno više sna nego inače, čeznu za ugljikohidratima, a imaju pojačani apetit te dobivaju na težini.

Iako ispada da je jesen pomalo tužno godišnje doba, na nama je da to stanje promijenimo i učinimo i jesen sretnim dijelom godine.

Kako bismo vam u tome barem malo pomogli, slijedi nekoliko savjeta kako se nositi s jesenskom depresijom:

  • Izlazite redovito van i uhvatite koliko god možete danje svjetlosti;
  • Krećite se. Svježi zrak i tjelesne aktivnosti pridonijet će radu vašeg dišnog sustava, pospješit će protok krvi vašim tijelom, te pridonijeti regulaciji nervnog sustava, a time vas i umiriti;
  • Uz rad se relaksirajte! Protegnite se s vremena na vrijeme, duboko dišite. Uzmite pauzu za čaj, čašu vode, sočnu jabuku ili neku drugu voćku koju volite;
  • Sanjarite o slijedećem godišnjem odmoru;
  • Imajte uz sebe pločicu čokolade – čokolada i šećer podižu duh;
  • Okružite se vedrim bojama, kao što su crvena i narančasta – boje popravljaju i najcrnje raspoloženje;
  • Slušajte svoju omiljenu muziku. Uz nju možete zaplesati, ili leći na udoban kauč i čitati kakvu zanimljivu knjigu;
  • Uredite prostor u kome živite i radite cvijećem – biljke koje cvjetaju uveseljavaju;
  • Kad se osjećate usamljeno i utučeno, zovite prijatelje ili članove obitelji. Prisjećajte se sretnih trenutaka, planirajte buduće.

I ne brinite. Kao svako drugo godišnje doba, i jesen ima svoj rok trajanja. Kad god vam je teško, sjetite se toga!