Čitaonica | U korak s vremenom | Zanimljivosti

Znate li kako na kraj s vrućinom?

02.08.2017. | Đurđica Marković

Žarko ljeto se nastavlja,  početak kolovoza  obilježava toplinski val po temperaturama i duljini trajanja izraženiji od dosadašnjih! Vrućine s kojima se suočavamo ovih dana, a očekuju se i u nastavku tjedna, mnogima su teško podnošljive.

No, vrućine nisu samo neugodne, one su potencijalno i vrlo opasne, posebice kad je riječ o djeci i osobama starije životne dobi te kroničnim bolesnicima! Zato donosimo nekoliko korisnih savjeta kako ih što lakše podnijeti i zaštitili se od njih.

Simptomi toplinskog udara

Kao najčešća posljedica izlaganja organizma visokim temperaturama, osobito u uvjetima visoke vlažnosti zraka, javlja se toplinski udar. Prvi simptomi toplinskog udara su povišena tjelesna temperatura, umor, suha koža, glavobolja i vrtoglavica, nizak krvni tlak, muka i povraćanje, a u težim slučajevima i gubitak svijesti. Unesrećenog od toplinskog udara treba što prije smjestiti u hladnu prostoriju, skinuti sa njega odjeću, te ga rashladiti hladnom vodom (tuširanjem ili hladnim oblozima). Istovremeno je potrebno unesrećenoga rehidrirati svježim napitcima obogaćenim solima, šećerom i mineralima. U najtežim slučajevima toplinski udar može prouzročiti komu, pa čak i smrt.

Toplinski udar dakle, ne nastaje nužno u uvjetima direktnog izlaganja suncu. U takvim uvjetima obično se kod ljudi javlja sunčanica. Nakon dugotrajnijeg izlaganja glave i vrata izravnom sunčevom zračenju, temperatura unutar ljudske lubanje se povećava, te organizam u mozak šalje sve više ”hladne” krvi. Posljedica toga oticanje je mozga zbog relativnog povećanja njegovog volumena. Simptomi sunčanice slični su simptomima toplinskog udara, s time da se kod sunčanice javljaju još i zujanje u ušima te problemi s vidom. Unesrećenog je također potrebno rashladiti i rehidrirati, te ga smjestiti u mračnu i mirnu prostoriju. U najtežim slučajevima toplinski udar i sunčanica mogu prouzročiti komu, pa čak i smrt.

Zaštita od vrućine

Kako bi sačuvali svoj organizam od spomenutih poremećaja pokušajte se pridržavati slijedećih savjeta:

Rashladite prostorije u kojima boravite

Rashlađivanje prostorija najbolje je obavljati tijekom noći ili ranih jutarnjih sati kada je vanjska temperatura niža od dnevne. Danju zatvorite prozore i rolete, osobito one okrenute prema suncu. Ukoliko za rashlađivanje koristite rashladni uređaj, zatvorite prozore i vrata kako bi rashlađivanje bilo što efikasnije.

Ne boravite na otvorenom prostoru u najtoplijem dijelu dana

Ukoliko to nije nužno, pokušavajte izbjegavati boravak vani između 11 i 17 sati. Ako je boravak na otvorenome ipak neophodan, potrebno je smanjiti tjelesne aktivnosti na minimum. Nosite laganiju, svjetliju i širu odjeću od prirodnih vlakana, te se zaštitite šeširom, sunčanim naočalama i kremama sa zaštitnim faktorom.

Pijte puno tekućine i pazite na prehranu

Za vrijeme velikih vrućina, ljudski organizam prilagođava se visokim temperaturama okoliša znojenjem. Prilikom znojenja tijelo gubi dosta tekućine, pa je nužno povećati njen unos u organizam. Izbjegavajte tekućine bogate kofeinom i šećerom, kao i alkoholna pića. Jedite laganiju hranu te voće i povrće, češće i u manjim količinama.