Čitaonica | Zrakoplovstvo

Priča o B-757-204 Britannia Airways-a

02.11.2011. | Đurđica Marković

Avion Britannia Airways-a B-757-204, 14. rujna 1999. godine, prilikom slijetanja na španjolski aerodrom Gerona, udario je u postu, odbio se te skliznuo s nje.  Uzrok ove zrakoplovne nesreće  je silovito spuštanje zraka ispod olujnog oblaka,  microburs. Domaći naziv za ovu pojavu je “mikroudar”.

Microburst je vrlo lokalizirana pojava silovitog spuštanja zraka ispod olujnih oblaka kumulonimbusa, vrlo često praćenih jakim pljuskom. Ova pojava postaje neobično opasna za zrakoplove u slijetanju jer se tada nalaze na maloj visini i lete kritično malom brzinom. Prilikom ulaska u microburst avion prvo prolazi kroz usko područje uzlazne struje, što mu podiže nos, čime se povećava napadni kut leta što može dovesti do sloma uzgona i pada.

Ukoliko je avion preživio ulazni dio, ulazi u zonu intenzivne silazne zračne struje što ga gura prema tlu. U toj fazi leta motori rade na minimumu snage te piloti zbog tromosti motora najčešće nemaju vremena dovoljno pojačati njihovu snagu kako bi izvukli avion iz silazne putanje.
Nakon nekoliko ozbiljnih udesa uzrokovanih microburstom, zrakoplovne kompanije su u obaveznu obuku pilota uvrstili i metode spašavanja pri ulasku u microburst, a aerodromi su uveli opremu za njihovu detekciju.